Konferens hemma eller på bortaplan?
De flesta företag och myndigheter anordnar regelbundet konferenser. Vissa konferenser är stora och har flera tusen deltagare, andra konferenser är mindre och bara för medarbetare på företaget. Ibland är det svårt att avgöra var konferensen slutar och kick offer tar vid. Oavsett storlek, så fyller en konferens många behov.
Mötas
Det finns olika anledningar till att anordna en konferens, men genomgående är möten i fokus; både möten mellan arbetskamrater och möten med nya människor. Genom att träffa andra i samma bransch kan företag hitta nya samarbetspartner, få råd om hur de gemensamt kan lösa olika problem, men också utveckla ideér.
Föredelar att vara på hemmaplan
Den främsta fördelen med en konferens på hemmaplan är självklart den ekonomiska aspekten. Ett företag eller en myndighet som anordnar en konferens behöver ju inte bekosta logi och resa för medarbetare, utan endast mat, om ens det. Om man har bjudit in en talare kan man då också be personen att titta på den egna verksamheten och försöka få ut så mycket som möjligt. Problemet med en konferens på hemmaplan är att det är mycket ett anordna, och att det ändå kan kännas som ”vanligt arbete” – i alla fall om det är en mindre konferens.
Att delta eller anordna en konferens på annan ort ger ofta mer; det skapar ett fokus och vardagslivet ”stör” inte på samma sätt. Det finns många konferensanläggningar att hyra och då finns det också personal som hjälper till med mycket. Om ett företag väljer att åka iväg till en större konferens eller anordna företagskonferens i till exempel fjällen, så ger det också möjlighet att umgås på kvällen.
Ett tips är att alltid vara ute i god tid när företaget ska boka biljetter; både för resan och hotellet. Om ni till exempel behöver flyga mellan Stockholm och Skellefteå bör ni leta och boka efter prisvärda biljetter och gärna ungefär samtidigt som ni anmäler er till konferensen. Glöm inte att boka båda rutterna på en gång. Är det en kortare sträcka kan ni självklart ta bil eller buss.
Det är viktigt för företag att följa med i branschutvecklingen och delta i olika konferenser. Det kan också vara ett ställe att rekrytera nya medarbetare. Ibland kan det också presenteras goda lösningar på en konferens, lösningar som hjälper företaget framåt.
Det är viktigt att som företag också planera in särskilda tider då medarbetare träffas och diskuterar vad de själva kan applicera i verksamheten. Idén med en konferens är alltid att konferensen ska ge inspiration och utveckling. Att bara åka på en konferens, lyssna, åka hem och sedan jobba är mest att kasta pengarna i sjön. Om ett företag eller myndighet ska få bra utdelning av de pengar som investerats i resa och tid, bör ledningen både ha gjort en förberedelse innan konferensen, tänka igenom vilka medarbetare som ska gå på vilka olika work shops, träffas under själva konferensen och till sist också implementera den nya kunskapen. På så sätt kan en god konferens vara den injektion som för ett företag eller myndighet framåt.